Wist je dat de kleur van je slaapkamer invloed heeft op je nachtrust? De Britse hotelketen Travelodge deed er onderzoek naar, en het resultaat is erg interessant. Wij delen de top 5 maar al te graag met je!

 

1. Blauw: kalmerend

Er is een grote winnaar, en dat is de kleur… -tromgeroffel-  …blauw! Dat blijkt toch echt állerbeste kleur voor in je slaapkamer. Mensen die in een blauwe kamer slapen, slapen gemiddeld zo’n 7 uur en 52 minuten. Blauw is een kalmerende kleur die zorgt voor een rustig hartritme en een gevoel van sereniteit. Het zou zelfs je bloeddruk verlagen. Alleen maar voordelen! Dus: slaap jij in een blauwe slaapkamer? You’re so lucky! Zo niet, race dan snel naar de bouwmarkt voor een potje verf ;-) oké, wacht nog heel even. Lees eerst de rest van deze blog.

 

2. Geel: stimulerend

Ook gele slaapkamers blijken erg hoog te scoren. Met een gemiddelde van 7 uur en 50 minuten staat deze kleur nét onder blauw. De kleur geel zou het zenuwstelsel stimuleren en geeft een vrolijk gevoel. Het is een frisse tint, maar als je iets meer warmte wilt kun je ook voor okergeel gaan. Zo stylish! Zeker nu de herfst in aantocht is.

 

3. Groen: rustgevend

Wil je je slaapkamer iets meer diepte geven? Ga dan voor een groene muur. Ook groene planten passen hier natuurlijk perfect bij. Planten hebben als extra voordeel dat ze de lucht zuiveren. Win-win! Hierover lees je meer in deze blog. De kleur groen staat op de derde plek in het rijtje en zorgt voor een gemiddelde nachtrust van 7 uur en 36 minuten.

 

4. Zilver: luxe en comfortabel

Beeld je eens in: een grote kamer met zilverkleurige muren en een heerlijk groot, zacht bed. Daar krijg je toch gelijk een gevoel van luxe, rust en ontspanning van? Mensen met een slaapkamer in een zilverkleurig thema krijgen gemiddeld 7 uur en 33 minuten slaap per nacht. Vind je een zilveren muur toch wat te heftig? Ga dan voor zilverkleurige accenten in je slaapkamer. Chique!

 

5. Oranje: stabiliteit

Deze kleur had je misschien niet in dit rijtje verwacht, maar op de vijfde plaats eindigt de kleur oranje met gemiddelde nachten van 7 uur en 28 minuten. Oranje geeft je slaapkamer warmte en zorgt voor een stabiele atmosfeer waarbij spieren ontspannen: ideaal om bij in slaap te vallen.

 

Grijs, paars en bruin zijn minder geschikt voor in de slaapkamer

Zoals je ziet zijn het vooral de vrolijke kleuren die goed blijken te werken in de slaapkamer. Grijs, paars en bruin leveren daarentegen een stuk minder nachtrust op. Mensen met een paarse slaapkamer scoren het 'slechtst' qua nachtrust, zij slapen gemiddeld minder dan 6 uur. Dit scheelt maar liefst 2 uur/25% met mensen die in een blauwe slaapkamer slapen! Heeft jouw slaapkamer toch een van deze kleuren op de muur? Fleur het dan op met accessoires in bovengenoemde kleuren.

 

De kleur wit maakt je slaapkamer optisch groter

Wil jij je slaapkamer ruimer later lijken? Dan is de kleur wit de beste keus. We hebben over deze kleur geen onderzoeksresultaten kunnen vinden qua nachtrust, maar de kleur wit reflecteert 't licht goed en oogt fris. Een keerzijde is dat het saai en gewoontjes kan lijken, dus combineer het met de kleuren van de top 5.

 

Conclusie: als jij je slaapkamer gaat veranderen is het goed om even stil te staan bij de invloed van kleur op je nachtrust. Ben je blij met jouw huidige kleur? Of zou jij de kleur in je slaapkamer willen veranderen? Voor welke kleur zou jij dan gaan?

 

Bron

Een kleine disclaimer: er bestaan natuurlijk verschillende kleuren blauw/geel/groen etc. Over welke kleurtint het precies gaat wordt in het onderzoek niet gemeld.