Voel jij je pas écht wakker na een kopje koffie in de ochtend? Je bent niet de enige! Bijna de helft van de Nederlanders drinkt hun eerste ‘bakkie pleur’ al bij het ontbijt. Heerlijk. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met de invloed van koffie op je nachtrust? Zoals je weet is cafeïne en slaap geen gouden combi. Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Dit hormoon staat erom bekend dat het energie geeft aan je lichaam. Geweldig om de dag mee te starten, maar ’s avonds natuurlijk niet de bedoeling. In deze blog lees je meer over het effect van koffie op je nachtrust!

 

Hoelaat drink jij je laatste kopje koffie?

Als je dagelijks meer dan 2 koppen koffie drinkt, dan is dat niet heel bevorderlijk voor je gezondheid. Dit komt voornamelijk door de cafeïne die erin zit. Drink bij voorkeur alleen koffie in de ochtend. Wil je toch graag nog een kopje in de middag, drink deze dan in ieder geval voor 15.00 uur. Als je voor 22.00 uur naar bed gaat kun je zelfs beter 14.00 uur aanhouden. Zo houd je minimaal 8 uur tussen je laatste kopje koffie en het moment dat je naar bed gaat. Later op de dag overgaan op decafé is ook een optie, hoewel dat volgens deze site ook niet altijd per direct gezonder is. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je gemiddeld meer dan 5 koppen koffie per dag drinkt, dat het pas dan verstandig is om normale koffie te vervangen door een aantal cafeïnevrije varianten.

 

Ongevoelig voor cafeïne?

Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer, zegt dat er ook mensen zijn die vrijwel ongevoelig zijn voor cafeïne. Hij geeft aan dat dat geldt voor ongeveer 1 op de 25 mensen. Hoor jij daar ook bij? Deze mensen blijken na de inname van cafeïne wel iets later in slaap te vallen, maar bij hen gaat dat slechts om een paar minuten. De wetenschap kan volgens hem de verschillen in gevoeligheid voor cafeïne nog niet helemaal verklaren. Er zal hierbij een combinatie van factoren een rol spelen.

 

Koffie is niet de oplossing tegen vermoeidheid

Voor de rest van de mensen geldt het volgende advies: zie het drinken van koffie niet als de oplossing tegen vermoeidheid. Zorg er simpelweg voor dat je voldoende slaapt. Een goed bed en een comfortabel matras is daarbij van groot belang. Wanneer je je vermoeidheid oplost door (veel) koffie te drinken, dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je slaapt slecht -> je voelt je moe -> je hebt (meer) zin in koffie (cafeïne) –> je nachtrust wordt (meer) verstoord door de cafeïne –> je wordt steeds vermoeider. En dan begint het hele riedeltje weer opnieuw. Zonde natuurlijk! En onnodig. Op een gegeven moment is het voor veel mensen toch een gewoonte. Probeer het anders eens rustig af te bouwen.

 

Dus: wil je blijven genieten van die cafeïneboost en er geen hinder van ondervinden met slapen? Beperk dan het aantal koppen koffie per dag, en drink bij voorkeur alleen koffie in de ochtend. En geniet er dan ook extra van! Echt efaen moment van ontspanning. Enjoy!