We weten allemaal dat slaap van essentieel belang is voor een goede gezondheid. Je lichaam en geest kan zich herstellen zodat je er de volgende dag weer fris en energiek tegenaan kunt. Dat te weinig slapen niet goed voor je is, is algemeen bekend. Maar wist je dat te lang slapen ook ongezond is? Ben je benieuwd naar het effect en de gezondheidsrisico’s? Lees dan snel verder!

 

Wanneer slaap je ‘te veel’?

Niet iedereen heeft hetzelfde aantal uur slaap nodig om zich goed te voelen, maar gemiddeld heeft een volwassene 8 uur slaap nodig (lees er meer over in deze blog). Vooral de kwaliteit van slapen is belangrijk. Dat heeft te maken met de REM slaap. Door de meeste slaapexperts en bij de meeste slaaponderzoeken wordt gemiddeld meer dan 9 uur slaap (gedurende een langere periode) als ‘buitensporig lang’ beschouwd.

Een keertje uitslapen in het weekend valt daar dus niet onder, dat kan juist goed voor je zijn. Maar als je elke nacht meer dan 9 uur slaapt en je je 's ochtends niet uitgerust voelt is het aan te raden om te checken of er iets anders aan de hand is.

 

Gezondheidsrisico’s bij te lang slapen

Veel slapen en niet uitgerust wakker worden is vaak een teken dat je nachtrust niet efficiënt genoeg is of dat er onderhuids iets anders speelt. Langdurig te veel slapen kan o.a. leiden tot:

  • Cognitieve beperking (“hersenmist”)
  • Depressieve gevoelens en snel geïrriteerd
  • Meer kans op ontstekingen
  • Meer kans op (hoofd)pijn
  • Grotere kans op gewichtstoename
  • Meer kans op diabetes
  • Hoger risico op hart- en vaatziekten

 

Extra vermoeid in het weekend door uitslapen?

Je kent het wel: in het weekend heb je eindelijk tijd om eens lekker uit te slapen. ’s Ochtends word je alleen nóg vermoeider wakker dan normaal. Vaak wordt dat gewijd aan het lange slapen, maar kan het misschien zijn dat je doordeweeks juist stelselmatig te weinig slaapt? Op een doordeweekse dag merk je hier veel minder van omdat je dan veel verplichtingen hebt. In het weekend kom je vaak wat meer tot rust, waardoor het ineens opvalt dat je écht vermoeid bent.

 

Wil je minder lang slapen? Dat doe je zo!

De oplossing om structureel te lang slapen te verhelpen? Probeer elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en elke ochtend na circa 7 a 8 uurtjes slaap rond hetzelfde tijdstip uit bed te stappen (ja, ook in het weekend!). Eet geen zwaar voedsel en drink geen cafeïne in de avond en probeer in de avond ook bewust te ontspannen door bijvoorbeeld je telefoon weg te leggen en een boek te lezen of een spelletje te doen. Meer tips om te ontspannen voor het slapen gaan? Check deze blog! Een fijne slaapomgeving is ook heel belangrijk. Zorg voor een donkere, opgeruimde en goed geventileerde slaapkamer. Daarnaast zal een goed matras en fijn dekbed een optimale nachtrust stimuleren. Hierdoor zal de kwaliteit van je slaap verbeteren waardoor je lichaam geen behoefte meer heeft om te lang te slapen. En dát is wat je wilt!

 

Op hoeveel uur slaap functioneer jij het beste?

Zo zie je maar dat veel slapen niet betekent dat je automatisch ook meer uitgerust bent. Veel slapen maakt je lichaam alleen maar moe. Het is dus belangrijk om voor jezelf te ontdekken hoeveel slaap voor jou het beste werkt en wat de reden kan zijn waarom je zo lang slaapt. Wist je dat er verschillende apps beschikbaar zijn waarmee je meer inzicht kan krijgen in je slaappatroon? Misschien slaap je wel meer of juist minder dan je denkt! Deze apps zijn niet altijd heel nauwkeurig, maar ze geven wel een goede indicatie. Handig!

 

Hoeveel uur slaap jij gemiddeld per nacht? Heb je een relatief vast dag-nachtritme? En word je meestal uitgerust wakker of eerder vermoeid?

 

Bron