Vraag jij je ook weleens af 'Hoeveel slaap heb ik eigenlijk nodig'? Er is al veel over geschreven en gesproken en het lijkt soms een wirwar van meningen en feiten. Wetenschappers zijn het erover eens dat op de vraag hoeveel slaapuren er gemiddeld nodig zijn een vrij eenduidig antwoord te geven is.

 

Het magische getal

We zullen gelijk maar met de deur in huis vallen: een volwassen mens (vanaf 18 jaar) heeft 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Wat is je eerste reactie? 'Wat veel!' of 'Daar kom ik makkelijk aan!'? Belangrijk hierbij is dat dit exclusief slaaponderbrekingen is, die gemiddeld 2 tot 3 keer per nacht optreden. Na zo’n slaaponderbreking duurt het vaak weer gemiddeld 10 tot 20 minuten voordat je weer echt in slaap bent.

Maar de slaapduur alleen is niet het belangrijkste. De slaapkwaliteit is een ondergeschoven kindje  terwijl dit net zo belangrijk, al dan niet belangrijker is. Vaak is het verbeteren ervan beter voor je dan het verhogen van het aantal slaapuren. Lees hieronder een aantal tips om jouw slaapkwaliteit te verbeteren.

 

4 tips voor het verbeteren van slaapkwaliteit

Zoals gezegd: slaapkwaliteit is enorm belangrijk. Wat veel mensen niet weten is dat het verbeteren ervan vaak makkelijker is dan gedacht. Er zijn wel 100 tips te vinden op internet, maar lees hieronder de 4 makkelijkste tips voor het verbeteren van je slaapkwaliteit.

 

  • Tip 1: Ga offline
    Zet elektronische apparaten in je slaapkamer zoveel mogelijk uit. Het kunstlicht van het scherm verstoort niet alleen je biologische klok, maar als je ‘nog heel even’ je mail checkt/een vriend appt/het nieuws leest/op facebook kijkt ben je zo weer een uur verder. Herkenbaar? Je kunt je dag dus beter afsluiten met een goed boek (niet een té spannende thriller natuurlijk). Of probeer kort voor het slapengaan ontspanningsoefeningen te doen zoals diepe ademhaling of meditatie. Dit zal de slaaptijd en kwaliteit zeker bevorderen!

 

  • Tip 2: Geen cafeïne
    Het komt vast niet als een verrassing als ik zeg dat cafeïne je slaap beïnvloed. Cafeïne blijft tot wel 6 uur actief in je lichaam! Wil je lekker slapen, maar ben je wel dol op koffie? Houd het dan bij 1 á 2 kopjes in de ochtend.

 

  • Tip 3: Geen alcohol
    Ja, je valt sneller in slaap als je voor het slapen gaan alcoholisch drankje drinkt. Maar je slaapt er niet beter door! Eerder onrustiger. Je gaat opeens snurken, krijgt ’s nachts dorst en wordt ook nog eens vermoeid wakker. Dat is het niet waard toch?

 

  • Tip 4: Zorg voor optimale omstandigheden in je slaapkamer
    Ook de temperatuur en hoeveelheid licht in je slaapkamer bepaalt je slaapkwaliteit. Als er teveel licht in je slaapkamer valt kan dit ervoor zorgen dat dit de hersenen activeert. Dit kan zowel problemen met inslapen- als doorslapen veroorzaken. Daarnaast slaap je in een te warme slaapkamer een stuk onrustiger en word je sneller wakker. In een te koude slaapkamer is het weer lastiger om in slaap te komen. De meeste mensen slapen het beste bij een temperatuur rond de 18 graden. Weet jij hoe warm het in jouw slaapkamer is?

 

Investeer in een comfortabel slaapsysteem

Om goed te slapen moet je natuurlijk wel lekker liggen. Een goed bed, matras, dekbed, hoofdkussen en beddengoed is daarbij van cruciaal belang! Wist je dat een ander matras al een heel verschil kan maken? Een goed matras is heel persoonlijk en afhankelijk van bijvoorbeeld lichaamsbouw, gewicht en slaaphouding.

 

Slaaptijd + Slaapkwaliteit = gezonde levensstijl

Het is dus niet zo simpel als elke dag op tijd naar bed gaan. Zorg ervoor dat je jouw slaapkwaliteit verbetert. Op die manier verbeter je jouw levensstijl. Win-win situatie toch? Heb jij nog meer tips om je slaapkwaliteit te verbeteren? Laat het me weten!