Na een lange en drukke dag lig je moe in bed. Heerlijk! Je neemt je favoriete slaaphouding aan en houdt je ogen gesloten. Na een tijdje draai je je nog eens om… en nog eens… en nog eens… De tijd tikt door. Je moet er over een paar uur uit en bent écht moe. Vervelend! Deze tijd had je ook anders kunnen besteden. Je raakt er zelfs een beetje paniekerig van. - zucht - Waarom val ik niet in slaap!?

 

Moe zijn is geen garantie voor een goede nachtrust

Helaas is moe zijn geen garantie voor een goede nachtrust. Dit komt vaak doordat je niet kunt ontspannen en er nog allemaal gedachten door je hoofd spoken. De volgende tips helpen je om beter te ontspannen voor het slapen gaan!

 

Tip 1. Vermijd beeldschermen

Hoewel het heerlijk is om een avond televisie te kijken en ondertussen door je Facebook tijdlijn te scrollen, is dit niet goed voor je nachtrust. Een beeldscherm geeft namelijk een blauw licht af dat je hersenen als het ware aangeeft dat het dag is en dat ze actief moeten blijven.

Probeer minimaal een uur voordat je naar bed gaat jezelf niet meer bloot te stellen aan dit blauwe licht. Wil je toch nog even een berichtje sturen op je telefoon? De meeste smartphones hebben een speciale nachtstand met een aangepast gelig licht. Uiteraard is het beter om helemaal niet meer naar een beeldscherm te kijken. Ga in plaats daarvan muziek luisteren of mediteren.

 

Tip 2. Ontwikkel een slaaproutine

Rust, reinheid en regelmaat zijn ook van toepassing als het gaat om goede nachtrust. Creëer voor jezelf een vaste routine voordat je gaat slapen. Drink bijvoorbeeld een kop kamillethee en wandel nog een stukje met de hond. Probeer, hoe moeilijk het ook kan zijn, een vaste bedtijd te hanteren. Door op vaste tijden naar bed te gaan raakt je lichaam hieraan gewend en ben je steeds beter in staat om ontspannen te slapen.

 

Tip 3. Ga bewust om met voeding

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die bevorderend zijn voor een goede nachtrust. Zo zijn zuivelproducten, granen, gevogelte en noten zoals pinda’s en amandelen rijk aan tryptofaan. Dit stofje helpt je om beter te slapen. Daarnaast helpen kamillethee en warme melk ook voor een betere nachtrust. Het is echter belangrijk om niet met een volle maag naar bed te gaan, omdat er dan nog veel onverteerd voedsel in je maag zit. Hierdoor kun je minder goed slapen. Het advies is om twee tot drie uur voor het slapen gaan niet meer te eten.

 

Tip 4. Creëer een rustige slaapomgeving

Een rustige slaapkamer is essentieel voor een goede nachtrust. Zorg ervoor dat je slaapkamer zo donker mogelijk is wanneer je gaat slapen. Je kunt eventueel een slaapmasker gebruiken. Daarnaast is het ook belangrijk om de juiste temperatuur te hanteren in de slaapkamer.  De ideale temperatuur ligt tussen de 15 en 20 graden Celsius. Door je raam op een kiertje te zetten komt er frisse lucht binnen, wat ook bijdraagt aan een betere nachtrust. Maar wanneer je in een lawaaierige straat woont, dan kun je het raam wellicht beter dicht houden.

 

Tip 5. Zorg voor een goed matras

Een goed matras is erg belangrijk voor een goede nachtrust. Wanneer je lichaam in een goede houding ligt, ontspan je meer en word je minder vaak wakker van bijvoorbeeld pijn in je rug of armen. Een goede ondersteuning is dan ook onmisbaar!

 

Extra tips om te ontspannen voor het slapen gaan?

Deze vijf tips dragen bij aan het verbeteren van je nachtrust. Heb je zelf ook tips om beter te kunnen slapen? Laat het me weten, ik ben benieuwd!