It’s the most wonderful time of the year…   Jaja, de gezellige decembermaand is in volle gang. Veel mensen eten met kerst een feestelijke maaltijd samen met familie en vrienden. Genieten! Maar merk jij ook dat slapen na een uitgebreid diner vaak wat lastiger gaat? Dat kan te maken hebben met wat je hebt gegeten en/of gedronken. Wil je echt lekker slapen en de dag erna uitgerust wakker worden? Dan kun je wellicht een beetje oppassen met onderstaande ingrediënten/producten.

 

Rood vlees

Een stuk (rood) vlees bij het kerstdiner vinden veel mensen heerlijk, maar zorg ervoor dat je er niet te veel van eet. Vlees bevat namelijk veel proteïne en ijzer – wat heel goed voor je is - maar je lichaam doet er langer over om dat te verwerken. Hét recept voor een nachtje woelen… Dus als je van plan bent om (veel) vlees te eten of te gourmetten, doe dit dan zo vroeg mogelijk op de avond zodat je er ’s nachts geen of minder last van hebt.

 

Pittig en gekruid eten

Wist je dat pittig eten je metabolisme en hersenactiviteit een flinke boost geeft? Iets wat je ’s nachts juist liever níet wilt. Sommige mensen beweren dat ze hele pepers kunnen eten zonder er iets van te merken, maar het is niet zo verstandig. Je kunt hierdoor namelijk ook last krijgen van je keel, je maag of een benauwd gevoel. Daarnaast produceer je sneller maagzuur door pittig eten, wat weer leidt tot een opgeblazen gevoel. Dat gevoel kan lang aanhouden nadat je die pittige curry hebt gegeten. Niet fijn!

 

Toetjes / Chocola

Een uitgebreid diner is niet compleet zonder toetje. Tiramisu, cheesecake, chocolade roomijs… love it! Toetjes zitten echter bomvol suiker, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt en je een energieboost krijgt. Daarnaast zit in chocolade niet alleen suiker, maar ook cafeïne. Niet echt handig als je wilt gaan slapen! Beter ga je voor een kleine portie of een lekker munt/kruidentheetje. Ook niet verkeerd, toch?

 

Koffie / Cola

Koffie kun je ’s avonds het beste vermijden. ’t Is niet voor niets dat veel mensen ’s ochtends snakken naar een kopje koffie. De cafeïne geeft een kick waardoor je meteen alerter wordt. ’s Ochtends heel fijn, maar ‘s avonds voor het slapen gaan wat minder. Zoals je weet zit ook in cola veel cafeïne, dus ook deze drank is af te raden. Zelfs veel theesoorten bevatten cafeïne, al is het in mindere mate. Cafeïne blijft redelijk lang in je bloed, dus veel slaapexperts raden aan om na 16.00 uur geen cafeïnehoudende dranken meer te drinken. Tsja, je moet er wat voor over hebben ;-)

 

Alcohol

Een glaasje wijn als slaapmutsje gebruiken? Je wordt inderdaad lekker rozig van de alcohol, maar je slaapkwaliteit gaat er wel op achteruit. Alcohol kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt, maar je slaapt gedurende de nacht minder vast. 1 a 2 glaasjes kan geen kwaad, maar als je ’s nachts goed wilt slapen is het verstandig om het echt daarbij te houden. Scheelt je ook weer een paar gênante momenten tijdens het kerstdiner bij je schoonfamilie ;-)

 

 

Dat was dat! Wist jij al dat voeding zoveel invloed heeft op je nachtrust? Je hebt nu een beter beeld van de verschillende soorten voeding en dranken waardoor je wellicht slecht(er) slaapt. Maar ach, het is maar 1 x per jaar kerst toch? Geniet ervan! Hele fijne feestdagen gewenst namens het hele team van Lusanna!