Heb jij ook een innige relatie met de snooze-knop? – je wekker gaat – nog héél even blijven liggen! Lekker rustig wakker worden. Je wilt nog íets uitgeruster zijn om de dag fris en fruitig te kunnen beginnen. Die paar minuten extra slaap lijken op dat moment een cadeautje, maar eigenlijk word je er alleen maar meer vermoeid van.

 

You snooze, you loose

Snoozen schijnt niet gezond te zijn. Door het snoozen wordt je slaapritme namelijk verstoord. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je dat je je (nog) vermoeider voelt dan wanneer je gelijk zou opstaan. Van oorsprong is de mens natuurlijk niet gewend om wakker gemaakt te worden door een wekker. Ons lichaam maakt slaap- en waakhormonen aan, vooral op basis van licht. Die zorgen ervoor dat we ’s avonds moe worden en in slaap vallen, en ’s ochtends weer wakker worden als we ‘opgeladen’ zijn. Tegenwoordig is dit niet meer de standaard manier van opstaan. Voor veel mensen (ook voor mij) is het gebruik van de wekker een noodzaak. We leven in een maatschappij waarin van veel mensen wordt verwacht dat ze vroeg in de ochtend in actie moeten komen, voordat we op natuurlijke wijze wakker worden. Hoe zit dat eigenlijk bij jou? Word jij uit jezelf wakker?

 

Wat gebeurt er eigenlijk als je snoozt?

De eerste keer dat je wekker gaat onderbreek je al op een onnatuurlijke manier je slaapcyclus. Hoe vaker je dat doet, hoe meer je je slaapcyclus door de war gooit. Elke keer dat je snoozed geef je je lichaam opnieuw het sein om slaaphormonen aan te maken. Vervolgens word je weer wakker en wil je lichaam weer waakhormonen aanmaken. Je kan je vast voorstellen dat dit waardeloos is voor de werking van het slaap-waakritme van je lichaam. Meteen wakker worden en niet meer snoozen is dus cruciaal om frisser op te staan!

 

Voordeel van niet-snoozen

Tot voor kort was het voor mij geen uitzondering om ‘s ochtends soms wel 30 minuten lang te snoozen. Deze tijd was ik helemaal geen energie meer aan het opbouwen, maar juist tijd aan het verspillen die ik ook effectief zou kunnen benutten! Nu zou ik kunnen uitrekenen hoeveel productieve uurtjes ik hierdoor heb misgelopen, maar daar ga/wil ik echt niet aan beginnen ? het grootste voordeel van niet-snoozen is duidelijk: je kan langer slapen en je staat frisser op!

 

Anti-snooze tips

‘Makkelijker gezegd dan gedaan’ hoor ik je denken. Niet meer snoozen vereist in het begin natuurlijk flink wat disclipline, maar zoals je hebt kunnen lezen is dat het zeker waard. Hieronder vind je een paar simpele tips:

 

Tip 1: Ga op een vaste tijd  naar bed
Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Ja, ook in het weekend! Na een tijdje raakt je lichaam eraan gewend en zal het steeds makkelijker worden om op te staan.

 

Tip 2: Zet je wekker op de tijd dat je er écht uit moet
Als je de gewoonte hebt om tussen 7.00 en 7.30 te snoozen, kan je de wekker beter gewoon om 7.30 zetten. Zo kan je langer slapen en móet je wel opstaan om niet te laat te komen!

 

Tip 3: Plaats je wekker buiten handbereik
Leg je wekker aan de andere kant van je slaapkamer, zodat je moeite moet doen om je wekker uit te zetten. Als je eenmaal uit bed bent is de verleiding misschien wat minder groot om je bed weer in te stappen!

 

Tip 4: Zorg ervoor dat je prettig wakker wordt
Als je voor jezelf een fijne manier hebt gevonden om wakker te worden, zal het ook minder moeite kosten. Met een leuk wekkergeluid bijvoorbeeld, of een wake-up light.

 

Stop met snoozen (en win tijd!)

Ik daag je uit: probeer minimaal een week niet meer te snoozen! #challengetuesday
Ik weet zeker dat je eraan gaat wennen en het je uiteindelijk goed zal bevallen. Laat je me weten wat jouw ervaringen zijn?