Wat zijn jouw goede voornemens voor 2018? Afvallen, gezonder eten, meer ontspannen… Het is januari en je begint vol goede moed. Maar uit ervaring weet je stiekem eigenlijk wel dat je motivatie snel weer zal wegzakken. Herkenbaar? Ik wil je niet ontmoedigen, maar uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de mensen voor het einde van januari hun goede voornemens alweer overboord gooit. Ai! Maar geen nood, ik heb dé tip om je goede voornemens dit jaar vol te houden!

 

Slaap bevordert wilskracht

Goed, tijd voor een stukje theorie. Volgens Kelly McGonigal, onderzoeker van Stanford University, staat slaaptekort je wilskracht in de weg. En wat heb je nodig om je goede voornemens vol te houden? Juist, wilskracht. De werking van de prefrontale cortex – het deel in je hersenen dat betrokken is bij impulsbeheersing, plannen en het nemen van beslissingen – wordt verstoord als je (te) weinig slaapt. Slaap is dus echt een must als je je goede voornemens wilt doorzetten!

 

Effect van slaap wordt onderschat

Hoewel slaap een heel belangrijke factor is voor het volhouden van goede voornemens, wordt het effect van slaap op gezondheid in het algemeen nog altijd onderschat. Mensen gaan tegenwoordig veel bewuster om met gezonde voeding en beweging, maar slaap wordt in onze 24/7 maatschappij steeds minder belangrijk. Terwijl een goede nachtrust juíst zo noodzakelijk is voor een gezonde levensstijl!

 

Jij weet wat je te doen staat: (meer) slapen!

Hoelaat moet jij vanavond je bed instappen om voldoende slaap te pakken? Hoeveel slaap je nodig hebt is trouwens variabel. Dit is afhankelijk van leeftijd, slaapbehoefte en etc. Hier lees je er meer over. Gemiddeld hebben volwassenen 7 á 8 uur slaap per etmaal nodig.  Reken maar uit!

Uiteindelijk komt het erop neer dat je gewoon lekker wat eerder je nest in mag duiken en/of dat je wat later mag opstaan. Dat zijn nog eens haalbare voornemens. Toch? Succes!