Begin februari: de winter is in volle gang. Het is vroeg in de ochtend en je wekker gaat. Na een paar keer snoozen open je dan eindelijk met veel moeite je ogen. Het is nog zo donker! Bah, helemaal geen zin om uit bed te stappen. Voel je je de laatste tijd een beetje lusteloos? Misschien heb je last van een winterdip, ook wel de ‘winterblues’ genoemd. Een schrale troost: je bent niet de enige. Veel mensen hebben er last van. Maar belangrijker: wat ga je hieraan doen? In deze blog vind je tips tegen een winterdip!

 

Symptomen van een winterdip

Waaraan kun je merken dat je een winterdip hebt?

  • Je voelt je (extreem) vermoeid
  • Je voelt je depri
  • Je kan je moeilijk concentreren
  • Je slaapt veel, maar wordt niet uitgerust wakker
  • Je bent prikkelbaar
  • Je hebt extra veel zin in (ongezond) eten
  • Je hebt minder behoefte aan sociale contacten

 

Kenmerkend aan een winterdip is dat de klachten in het voorjaar weer verdwijnen. Maarja, in januari en februari schijnt de winterdip het ergst te zijn dus we moeten het nog even uitzitten. Hieronder vind je een paar anti-winterdip tips die je zullen helpen om je toch wat blijer en meer jezelf te laten voelen!

 

Tip 1: Ga lekker naar buiten

Gebrek aan natuurlijk daglicht is de nummer 1 oorzaak van een winterdip. Wat je het beste kan doen? Wandel of fiets elke dag in de buitenlucht, het liefst in de ochtend of vroeg in de middag. Ik weet het, het klinkt misschien niet heel aantrekkelijk met deze lage temperaturen. Maar het helpt wel!

Belangrijk: vitamine D

Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D een rol speelt bij een winterdip. Vitamine D is heel belangrijk voor je energielevel, het is een hormoon en hormonen bepalen of je je opgewekt of een beetje depri voelt. Het gebrek aan direct zonlicht kan hierin zeker een rol spelen. Daarnaast zit er vitamine D in vette vis (zoals zalm of makreel) en in levertraan (visolie). Omdat de gemiddelde Nederlander in de winter onvoldoende vitamine D inneemt via de voeding en ook te weinig vitamine D aanmaakt via de huid, is het raadzaam om in ieder geval in de wintermaanden een supplement te gebruiken (te koop bij supermarkt en drogist). Kom maar op met die vitamientjes!

 

Tip 2: Let op wat je eet

Als je je niet zo fijn voelt heb je al snel de neiging om jezelf te ‘troosten’ met een vette hap of een stuk chocola. Wat zeg ik? Een hele reep gaat er dan ook wel in. Maar echt beter ga je je er uiteindelijk niet door voelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het eten van fast-food, suiker en het drinken van alcohol zelfs een groter risico op een winterdip geven. En als je dan al niet helemaal in je hum bent… niet zo’n goed idee dus. Natuurlijk mag je jezelf af en toe verwennen, maar snoep met mate en probeer juist licht te eten. En vergeet je ontbijt niet! Als je ontbijt wordt je lichaam eigenlijk pas echt wakker. Dan gaat de spijsvertering werken en voel je je gelijk een stuk minder sleepy.

 

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging

Of je nu een drukke dag tegemoet gaat of een dagje vrij hebt, maak altijd tijd voor een beetje beweging. Al is het maar 15 minuten. Doe bijvoorbeeld een paar rek- en strekoefeningen voordat je 's ochtends onder de douche springt of maak een wandeling tijdens de lunch en/of na het avondeten. Je zult zien dat iedere dag bewegen energie geeft en je beter doet voelen.

 

Dat waren ze! De beste anti-winterdip tips. Ook handig om te onthouden voor volgend jaar natuurlijk, dan kun je de dip misschien zelfs voorkomen. Met deze tips ben je klaar voor een winter zonder dip!