Wat is jouw favoriete slaaphouding? Laatst vroegen we in dit bericht via onze Facebookpagina in welke slaaphouding onze volgers meestal in slaap vallen. Van de 700 reacties slaapt zo’n 70% het liefst op z’n zij, 20% op z’n rug en een schamele 10% slaapt het liefst op z’n buik. Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van deze drie meestvoorkomende posities tijdens de nachtrust? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet, dus lees snel verder!

 

Voor- en nadelen van slapen op je zij

Slapen op je zij: bij velen favoriet! Als je op je zij slaapt is het belangrijk dat je een kussen hebt dat je hoofd goed ondersteunt. Ook kun je eventueel een dun kussen tussen je knieën leggen om je houding nog extra te verbeteren.

 

Voordelen voor zijslapers:

Slapen op je zij kan rugpijn verzachten, en schijnt ook goed te zijn tegen stress. Hoe je dan het beste kunt liggen? Met je armen in de slaaprichting en je benen opgetrokken naar je borst. Daarnaast zorgt het slapen op je zij ervoor dat je wat minder snurkt dan wanneer je op je rug ligt. Duw je snurkende bedpartner dus maar gauw op zijn/haar zij ? Het slapen op je zij kan ook maagzuur en zuurbranden verminderen –handig om te weten!

 

Nadelen voor zijslapers:

Wist je dat slapen op je linkerzij extra druk kan geven op je maag en longen? Daarnaast kun je een ‘slapende arm’ krijgen – weet je wel, zo’n prikkelende tinteling in je arm. Omdat je schouder in deze houding veel gewicht van je lichaam draagt kan dit ertoe leiden dat de spieren/zenuwen in je nek en schouders samendrukken. Gevolg: last van nek- en schouderpijn. En niet te vergeten, je krijgt eerder/meer rimpels! Je gezicht komt direct in aanraking met het kussen waardoor er meer kans is op rimpels in je gezicht en decolleté. Dat moment dat je ’s ochtends in de spiegel kijkt en complete vouwen in je gezicht hebt staan – ai! Gelukkig trekt het vaak snel weg.

 

Voor- en nadelen van slapen op je rug

De beste slaappositie? Jep, op je rug! Volgens veel wetenschappers is slapen op je rug de allerbeste houding. Als je op je rug slaapt wordt je rug goed ondersteund en wordt het gewicht goed verspreid over het grootst mogelijke oppervlak.

 

Voordelen voor rugslapers:

Wil je het krijgen van rimpels zo lang mogelijk uitstellen? Slaap dan op je rug! Omdat je gezicht in deze slaappositie niet in aanraking komt met het kussen/matras zorgt dit voor minder vouwen en onzuiverheden in je gezicht. Als je op je rug ligt blijft je rug in de meest natuurlijke houding. Hierdoor worden je ruggenwervels minder belast. Een goed matras kan je ruggengraat bij deze houding goed ondersteunen!

 

Nadelen voor rugslapers:

De kans dat rugslapers zorgen voor geluidsoverlast is groter dan bij andere slaapposities. Wanneer je op je rug slaapt zorgt de zwaartekracht ervoor dat je tong een beetje naar achteren zakt. Hierdoor kan je tong gedeeltelijk de luchtpijp afsluiten, wat het welbekende snurkgeluid veroorzaakt. Minder prettig voor je bedpartner dus…

 

Voor- en nadelen van slapen op je buik

Slaap je op je buik? Oei, dat wordt beschouwd als de slechtste slaaphouding van deze 3 posities. Er zijn ook maar weinig mensen die op hun buik slapen.

 

Voordelen voor buikslapers:

Op je buik slapen heeft eigenlijk weinig voordelen. De kans is wél kleiner dat je snurkt. Verder kan deze houding de spijsvertering bevorderen.

 

Nadeel voor buikslapers:

Als je op je buik slaapt draai je je hoofd sterk naar links of naar rechts. Hierdoor wordt de wervelkolom in je nek zwaar belast. Het draaien van je hoofd is nodig om goed te kunnen ademen, maar zorgt wel vaak voor nek- en hoofdpijn. Ook hebben buikslapers sneller last van gevoelloze handen en zenuwpijn, en kan bij buikslapers tandenknarsen op de loer liggen. Het slapen op je buik zorgt ervoor dat de natuurlijke curve van je ruggengraat inzakt. Dit kan pijn veroorzaken in je onderrug. Misschien toch maar eens een andere houding proberen?

 

Tip voor elke slaaphouding: ondersteun je lichaam met een kussen

De houding waarin je slaapt heb je niet echt in de hand als je daadwerkelijk slaapt. Als je nergens last van hebt is er ook eigenlijk weinig reden om van houding te veranderen. Maar heb je weleens geprobeerd om in een andere (betere) houding in slaap te vallen? Misschien bevalt het je na verloop van tijd wel veel beter! Wat je slaaphouding ook is: je ligt beter en rustiger als je je lichaam in je slaaphouding ondersteunt. Mensen die op hun rug slapen kunnen bijvoorbeeld een kussentje onder hun knieën leggen zodat de ruggengraat minder gespannen staat. Mensen die op hun zij slapen kunnen een kussen tussen hun knieën leggen om zo de gewrichten wat te ontlasten. Voor buikslapers is het aan te raden om een zo dun mogelijk hoofdkussen te gebruiken.

 

En? Ga jij vannacht eens een andere (betere) slaaphouding uitproberen? Of ga jij je slaappositie ondersteunen met een kussen? Benieuwd hoe het je zal bevallen!

Mocht je vragen hebben over welk kussen of matras bij jou past, kom dan gerust langs in onze showroom (Hasselt en Almere) of neem contact op met onze klantenservice.

 

Bron